OCP przewoźnika – co to jest?

OCP przewoźnika – co to jest? Skrót OCP powinna znać każda osoba, która zawodowo zajmuje się drogowym transportem towarów. Jest on formą ubezpieczenia od cywilnej odpowiedzialności, które chroni przewoźnika przed nienależytym wykonaniem albo niewykonaniem umowy przewozu w przypadku, kiedy ładunek zostanie zniszczony, uszkodzony czy skradziony. 

OCP przewoźnika

W większości przypadków to przewoźnik ponosi odpowiedzialność wobec własnych kontrahentów za ładunki, a także za opóźnienia w ich dostarczeniu. Zatem kontrahenci, zanim podejmą decyzję o powierzeniu swojego towaru firmie przewozowej, nierzadko sprawdzają, czy ma ona odpowiednie ubezpieczenie OCP (cywilna odpowiedzialność przewoźnika). 

CARGO, OC, OCP

Tak jak OC chroni osobę kierującą oraz właściciela samochodu przed cywilną odpowiedzialnością za szkody związane z ruchem kołowym pojazdów, tak polisa OCP zabezpiecza wszelkie finansowe straty mogące być związane z częściową albo pełną utratą, jak również nieterminową dostawą samych towarów. W tym wypadku pojawia się też ubezpieczenie CARGO, które stanowi ochronę nie tyle dla przewoźnika, co dla konkretnego ładunku i skierowane jest do osoby zlecającej przewiezienie towarów. 

Obowiązkowość, czas trwania

Polisa OCP jest nieobowiązkowym ubezpieczeniem, wykupowanym w towarzystwie komunikacyjnych ubezpieczeń zwykle na okres roku z możliwością przedłużenia. 

Koszt OCP

Cena OCP zależna będzie od: zakresu wybranej ochrony, na jaką zechcemy się zdecydować, ilości ubezpieczonych samochodów, sumy gwarancyjnej, terytorialnego zakresu jego obowiązywania (polisy krajowe lub międzynarodowe), jak i rocznych, średnich zarobków ubezpieczanego. W rezultacie może ona wynieść od kilkuset do paru tysięcy złotych rocznie. 

Zakres OCP

Ubezpieczeniem OCP nie można jednakże objąć przewozu każdego z towarów. Nie tyczy się ono na przykład przewożenia niebezpiecznych materiałów, dzieł sztuki, pieniędzy albo żywych zwierząt. Ubezpieczyciel może także odmówić objęcia taką ochroną przewozu cennego elektronicznego sprzętu. 

Miejmy również na względzie, iż właściciel przewożonego towaru nie otrzyma odszkodowania z OCP przewoźnika, jeżeli uszkodzenie jest rezultatem: niezauważonych wcześniej wad w ładunku, zaniedbań ze strony osób odpowiadających za przygotowanie towarów do przewozu, jak również losowych zdarzeń, na które to przewoźnik nie miał wpływu, na przykład huragan czy niezawiniony wypadek. 

Dodatkowe klauzule i wyłączenia

Tak samo, jak inne ubezpieczenia, również ubezpieczenie OCP ma pewne wyłączenia, czyli przypadki, w których to w ogóle nie zadziała albo obowiązuje częściowo. W efekcie ma to wpływ na wysokość odszkodowania albo odmowę jego otrzymania. Wśród klasycznych przypadków, które wyłączają pokrycie szkód w ładunku albo jego obniżenie będzie na przykład współsprawstwo w drogowym zdarzeniu, nieprzestrzeganie przepisów drogowego ruchu, prowadzenie pod wpływem alkoholu oraz innego rodzaju odurzających substancji, kierowanie samochodem bez koniecznych uprawnień, nieodpowiedni techniczny stan pojazdu, niewłaściwy sposób zabezpieczenia ładunku, przekroczenie czasu pracy u kierowcy, rażące niedbalstwo czy też postój na parkingu niestrzeżonym. 

Poza tymi okolicznościami trzeba mieć na względzie, iż każda osoba ubezpieczona posiada obowiązek zapobiegania szkodom i im rozmiarom, co również może stanowić podstawę do wydłużenia się odszkodowawczej procedury albo odmowy wypłacenia świadczenia. To na zawodowo świadczącym usługi przewozowe przewoźniku spoczywa obowiązek dochowania wysokiej dokładności odpowiedniej dla profesjonalistów. Dlatego tak ważne jest zapoznanie się przed wybraniem firmy ubezpieczeniowej z zakresem ochrony, jaka nam przysługuje i zawartymi definicjami w polisie, które spełniają rolę ograniczającą w umowie. Ma to ogromne znaczenie w wypadku przykładowo definicji miejsc, w których zwykle dochodzi do uszkodzenia ładunku albo kradzieży. W każdej tego typu sytuacji ubezpieczyciel zweryfikuje, czy miejsce wydarzenia spełniało wymogi definicji obecnej w polisie. 

Możliwe jest rozszerzenie zakresu ochrony

W standardowej wersji polisy OCP mają pewne wyłączenia, niemniej mamy też możliwość poszerzenia ich zakresu o sytuacje dodatkowe, które będą nimi objęte. Potencjalnie rozszerzenia to na przykład rozszerzenie ubezpieczenia OCP o uszkodzenia towarów, podwykonawców podczas załadunków i rozładunków pojazdów, awaria chłodniczego agregatu, jazda kierowcy po spożyciu alkoholu, wymuszony przez awarię albo wypadek drogowy przeładunek czy składowanie tymczasowe, ochrona przewozowych dokumentów, jak również odszkodowanie w przypadku uszkodzenia plandek, platform albo kontenerów. W wybranych przedsiębiorstwach ubezpieczeniowych zakres polisy można również poszerzyć o winę umyślną i rażące niedbalstwo, przykładowo, kiedy kierowca celowo uszkodzi albo zniszczy ładunek. Będzie to mieć niewątpliwie swoje odbicie w składce, niemniej zapewni nam z pewnością poczucie bezpieczeństwa, kiedy zamierzamy przewozić sporo warte ładunki. Jak możemy zauważyć polisa OCP, o ile dobierze się ją odpowiednio do charakteru przewozowej działalności, jest bardzo uniwersalnym zabezpieczeniem odpowiedzialności przewoźników za towary, jakie zostały im powierzone.