Transport kontenerów morskich

Transport kontenerów morskich. Kiedy słyszymy słowo transport, mamy zwykle na myśli kontenery. Nic w tym dziwnego – ich zastosowanie jest najpopularniejszym rozwiązaniem w zakresie transportu cargo, tym bardziej w transporcie drogą morską. Ich uniwersalność jest związana z faktem, iż można z ich pomocą przewieźć praktycznie każdy towar. Począwszy od drobnicowych ładunków, poprzez całokontenerowe przesyłki, kończąc na maszynach specjalistycznych. Oczywiste jest, iż tak różny ładunek oznacza też zróżnicowaną formę, a zatem nie tylko użytkowanie, ale i transport są bardzo złożonym tematem. 

Kontener morski – czym jest i jaką ma on historię? 

Kontenery, najprościej mówiąc, są najzwyczajniej dużymi pojemnikami z metalu, w których możemy przechowywać oraz przewozić innego typu pojemniki. W transporcie pojawiły się całkiem niedawno, bowiem z początkiem XX wieku. Na początku były nieprzystosowanymi do piętrzenia skrzyniami metalowymi, które dopiero z upływem lat standaryzowano i weszły one do powszechnego zastosowania. Pomimo standaryzacji, nadal nie były uniwersalne – proces przewożenia był powolny i drogi z uwagi na konieczność przeładowywania ich zawartości na statki. W roku 1955 został stworzony pierwszy z kontenerowców. Od tamtego momentu transport kontenerów znacznie przyspieszył, stał się efektywniejszy i tańszy.

To właśnie za sprawą postępującej optymalizacji i standaryzacji dzisiaj kontenery kojarzą się właśnie tak, jak się kojarzą. Obecnie ich podział obejmuje sporo typów, spośród których część używana jest do przewożenia wysyłek standardowych, zaś część jest wyspecjalizowana. Niżej przedstawimy wybór najpopularniejszych kontenerów wraz z opisem, do czego one służą.

Jakie rodzaje kontenerów morskich można wyróżnić?

W transporcie dostępnych jest wiele typów kontenerów. Część z nich jest na tyle wyspecjalizowana, iż wymienianie ich w statystykach niepotrzebnie ją rozwlecze. Z tego względu w tej części tekstu prezentujemy 10 najważniejszych typów kontenerów. Najważniejszą metodą na określenie ich rodzajów jest długość mierzona w stopach. Najpowszechniejsze są dwa wymiary: 40 oraz 20. Co się z tym wiąże, mamy dwa najważniejsze z kontenerów przeznaczenia ogólnego.

  • kontener 40 – ma on długość 40 stóp, mieści 23 do 24 europalet, jak i 20-21 przemysłowych palet,
  • kontener 20 – ma długość 20 stóp. Zmieści w sobie 11 europalet lub 9-10 przemysłowych palet. 

W przypadku wybranych towarów standardowe kontenery nie są rozwiązaniem wystarczającym. W takiej sytuacji używa się kontenerów o zwiększonej wysokości. Większość spośród kontenerów specjalistycznych także można zmodyfikować do ich wymiarów. 

  • kontener 20 RF – ma długość 20 stóp i przeznaczony jest do przewożenia towarów w kontrolowanej temperaturze,
  • kontener 40 RF – ma długość 40 stóp. Kontenery tego typu pozwalają na przewożenie towarów w zakresie temperaturowym -35 do 30 stopni Celsjusza,
  • kontener 20 OT – kontener ten ma długość 20 stóp oraz otwierany dach,
  • kontener 40 OT – kontener ten ma długość 40 stóp i otwierany dach. Zdejmowany dach w przypadku tego rodzaju kontenerów może być nie tylko sztywny, ale również i elastyczny (w formie plandeki). Ten rodzaj kontenerów jest bardzo przydatny podczas załadunku towarów dźwigiem,
  • kontener 20 FTR – to kontener z otwartym bokiem oraz dachem mający długość 20′,
  • kontener 40 FTR – taki sam kontener, ale o długości 40 stóp. Tego rodzaju kontenery stosowane są celem transportowania ładunków wykraczających poza zarys kontenera po bokach oraz w górę,
  • kontener platforma 20 – to kontener typu platforma mający długość 20 stóp,
  • kontener platforma 40 – podobny do wcześniejszego, chociaż ma on długość 40 stóp. Tak samo, jak kontenery FR, kontenery typu platforma używane są celem transportowania ładunków mających wymiary niestandardowe. 

Przewożenie kontenerów właściwym środkiem transportu drogą morską oraz transportem kołowym

Kiedy już dowiedzieliśmy się, jakimi kontenerami mogą być przewożone nasze towary, pojawia się jeszcze jedno, niezbyt oczywiste pytanie. Jak można takie kontenery przewozić? Możemy udzielić tutaj dwóch odpowiedzi: ciągnikiem albo statkiem. Warto mieć na uwadze, iż wbrew takiemu określeniu preferowanych środków do transportu, dostępne są także lotnicze kontenery. Siłą rzeczy są one jednakże znacznie mniej pojemne i droższe w zakresie przesyłki. Dlatego lepiej się skupić na transporcie drogowym i morskim, które są dla nas komplementarne. 

Morski transport kontenerów zwykle odbywa się przy wykorzystaniu kontenerowców – statków mogących zabierać naraz nawet do kilkunastu tysięcy kontenerów. Najważniejszym kłopotem w przewożeniu kontenerów morską drogą będzie fakt, iż konieczne jest poprawne rozplanowanie umieszczenia ładunków na oraz pod pokładem. Pierwszą z trudności jest rozmieszczenie w taki sposób kontenerów, żeby całość statku pozostała stabilna. Drugą zaś, niemniej związaną bezpośrednio z tą pierwszą, jest rozplanowanie w taki sposób ładunku, żeby każdy kontener został umieszczony tam, gdzie ma być. Najcięższe kontenery powinno się umieszczać na dnie konstrukcji, dlatego też ich rozładowanie w pośrednich portach może być dosyć problematyczne.